Viceprim-ministrul, ministrul Mediului, Gratiela Leocadia GAVRILESCU, a sustinut astazi, 15 martie 2018, conferinta de lansare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto national (Rabla) si a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic (Rabla Plus).
Evenimentul, care a avut loc la sediul REMAT Berceni, a fost marcat printr-o expozitie de automobile electrice si hibrid si printr-o vizita de prezentare a fluxului de depoluare si tratare a vehiculelor scoase din uz.
Referitor la programul “Rabla Clasic”, viceprim-ministrul, ministrul Mediului, Gratiela Leocadia GAVRILESCU, a declarat: “Cel mai longeviv program guvernamental este lansat astazi, iar tinta României începe sa fie îndeplinita asa cum ne-am asumat. Persoanele fizice pot începe din acest moment sa mearga la producatorii validati în vederea îndeplinirii formalitatilor de înscriere pentru a-si achizitiona un autovehicul nou, cu emisii scazute, în locul celui vechi, poluant. În acelasi timp, persoanele juridice pot depune, începând de astazi, dosare de acceptare la Administratia Fondului pentru Mediu, în conditiile Ghidului de finantare, pâna pe 28 septembrie 2018. Eforturile nu sunt numai ale noastre, ci si ale celor care creeaza locuri de munca în România. Anul acesta, Guvernul României, prin Administratia Fondului pentru Mediu, a alocat pentru “Rabla Clasic” suma de 133 milioane lei. Deci, aproximativ 19.000 de autovehicule noi vor ajunge pe soselele României”, a declarat ministrul Mediului, Gratiela Gavrilescu, la conferinta de lansare a programului guvernamental.
Potrivit ministrului, una dintre principalele noutati ale sesiunii din acest an este faptul ca, în Programul “Rabla Clasic”, în premiera, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.
Cuantumul primei de casare pentru Programul “Rabla Clasic” va ramâne, în 2018, la 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare si se acorda pentru achizitionarea unei masini noi, al carui sistem de propulsie genereaza maximum 130 g de CO2/km. De asemenea, la prima de casare se poate adauga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achizitionarii unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de functionare mixt si/sau un ecobonus de 1.700 lei la achizitionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid.
În cazul în care se întrunesc ambele conditii, cele doua ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard.
Pe de alta parte, Programul “Rabla Clasic” va avea o componenta destinata persoanelor juridice. Acestea pot solicita, prin cererea de finantare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza în domeniul transporturilor rutiere de marfuri) în momentul depunerii dosarului de acceptare.
În ceea ce priveste “Rabla Plus”, ministrul Mediului a precizat ca: “Programul Rabla Plus va începe saptamâna viitoare. Avem un buget aprobat de Guvernul României de 120 de milioane de lei. În acest caz, se acorda doua tipuri de ecotichete: unul de 45.000 lei, deci 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, pentru achizitionarea unui autovehicul nou pur electric. În acelasi timp, oferim un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, pentru achizitionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursa de alimentare externa, care genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 50 g/km. Pentru acest an, estimam ca se vor cumpara prin Programul “Rabla Plus” un numar de 2.000 de masini electrice”.
Totodata,ministrul Mediului a anuntat ca, pentru statiile de reîncarcare a masinilor electrice, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a promovat o schema de ajutor de stat pentru conectarea oraselor prin reteaua de drumuri nationale si autostrazi, pentru care se asteapta avizul Comisiei Europene.
“A fost notificata, deja, Comisia Europeana, iar acum depinde de aprobarea schemei de ajutor de stat de catre Comisie pentru a pune în opera, asa cum ne-am propus, obiectivele îndraznete asumate prin Programul de guvernare, adica 20.000 de statii de reîncarcare. Dorinta nemarginita a românului de a-si cumpara o masina electrica sau hibrid plug-in trebuie sa fie încurajata”, a precizat ministrul Mediului.
Ministrul Mediului a adaugat ca accesarea Programului “Rabla Plus” nu este conditionata de casarea si radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferita în cadrul Programului “Rabla Clasic” se poate cumula cu ecotichetele prevazute de Programul “Rabla Plus”, numai în cazul în care solicitantul va achizitiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.
În acest an, printre modificarile aduse Ghidului de finantare pentru Programul “Rabla” se numara: introducerea termenului de 60 de zile, de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat acceptate, pentru înscrierea la producatorii validati, aparitia spatiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de atestare fiscala, precum si obligatia înmatricularii autovehiculelor noi achizitionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea facturii de achizitie (prevedere valabila doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de minimis).
De asemenea, a fost eliminata data de 31 decembrie ca termen limita de valabilitate a Notei de înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus, emiterea facturii si introducerea datelor aferente vor fi facute în termenul de valabilitate a Notei de înscriere.
Ghidul de finantare pentru Programul “Rabla 2018” prevede un termen de sapte zile pentru solutionarea neconcordantelor referitoare la informatiile aferente cererilor de decontare depuse de catre producatorii validati.
Pe segmentul ”Rabla Plus” sunt prevazute o serie de modificari fata de editia din 2017. Astfel, solicitantul persoana fizica poate achizitiona, pe parcursul unui an calendaristic, un singur autovehicul nou în cadrul Programului, beneficiind de un ecotichet, producatorii validati au obligatia de a introduce în aplicatia informatica, în termen de 10 zile de la emiterea facturii, informatiile privind achizitia autovehiculului nou, iar persoanele juridice pot înmatricula autovehiculele noi cumparate prin program în termen de 90 de zile de la data emiterii facturii de achizitie. De asemenea, persoanele juridice de drept privat au interdictie de înstrainare a autovehiculelor achizitionate prin “Rabla Plus” pentru o perioada de un an de la emiterea facturii.
În acelasi timp, autoritatile si institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, pot achizitiona, prin Programul “Rabla Plus”, autoturisme ecologice noi la o contravaloare în lei de maximum 35.000 de euro (fara TVA) pentru fiecare masina, suma aproape dubla fata de cea stabilita anterior, de 18.000 de euro (inclusiv TVA).
Editia din 2017 a Programului “Rabla” (Clasic si Plus) a beneficiat de o alocare în valoare de 205 milioane de lei, inclusiv cu suplimentarea de 25 de milioane lei din timpul anului. Anul trecut, prin Programul “Rabla”, au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totala finantata fiind de 193,152 milioane de lei si rest de finantat în valoare de circa 20,72 milioane de lei. De asemenea, prin programul ”Rabla Plus” au fost achizitionate 467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice si 97 plug-in. Valoarea totala finantata s-a ridicat la 9.890 milioane de lei, iar rest de finantat în suma de 8,760 milioane lei.